Velkommen til Erhvervsblogger.dk's forum. Du kan her læse alle tidligere indlæg, men for at skrive spørgsmål og svar, skal du oprette en gratis bruger.

Chef foreslår virksomhed

Her kan du stille spørgsmål hvis du er i tvivl om hvilken virksomhedstype der er rigtig
Besvar
Brugeravatar
forumbot

Chef foreslår virksomhed

Indlæg af forumbot » 20. mar 2018, 07:41

hej jeg sidder med lidt af et problem lige nu. Min datter på 19 år arbejder som danselærer, og kører en del, da det er i forskellige byger hun underviser. Hun er ansat af et dansestudie der betaler hendes løn. Nu har hendes chef foreslået at min datter starter sin egen virksomhed, fordi hun på den den måde vil kunne trække kørsel fra, og få flere penge ud af det i måneden. så skal hun sende en faktura til hendes chef, hver den 20. med antal arbejdstimer. Jeg har været inde og læse lidt på de forskellige hjemmesider, og det er meget forvirret at finde ud af. Hun sælger jo egentlig ikke noget. Skal hun så momsregistreres. jeg ved godt at hun skal have et cvr nr. håber nogle herinde kan hjælpe mig. En fortvivlet mor.
Dette indlæg er automatisk overført fra det gamle forumsystem eller fra en supporthenvendelse, og forfatter og dato er dermed ikke ajourført

Brugeravatar
andreas
Site Admin

Re: Chef foreslår virksomhed

Indlæg af andreas » 20. mar 2018, 07:42

Hej Linda!
Jo, hun sælger jo så sin arbejdskraft. Man kan i princippet godt gøre det, men vær opmærksom på at hvis hun kun har én kunde, så kan Skat vurdere at der er tale om et lønmodtagerlignende forhold og dermed lukke virksomheden. Årsagen til det er jo at arbejdsgiveren jo ellers ville have en fidus i at bare bede sine ansatte om at oprette virksomheder, og så slipper de for Skat, feriepenge og lign. Og nu hvor vi er ved det, husk også netop at tage hensyn til feriepenge og sygeløn og husk at de jo så kan “fyre” hende fra dag til dag, så hun mister en masse rettigheder.

Brugeravatar
forumbot

Re: Chef foreslår virksomhed

Indlæg af forumbot » 20. mar 2018, 07:42

ok tak for dit svar. Hun får hverken feriepenge eller sygeløn ved sin arbejdsgiver. hun har jo sådan set kun en arbejdsgiver. Men arbejder for hende i flere byer. hvad vil du råde os til at gøre. som du skriver det der, er jeg nødt til at snakke med told og skat, så vi på ingen måder får vores datter rodet ud i noget lort.
mvh Linda.
Dette indlæg er automatisk overført fra det gamle forumsystem eller fra en supporthenvendelse, og forfatter og dato er dermed ikke ajourført

Besvar