Velkommen til Erhvervsblogger.dk's forum. Du kan her læse alle tidligere indlæg, men for at skrive spørgsmål og svar, skal du oprette en gratis bruger.

I/S til enkeltmandsejet

Her kan du stille spørgsmål til I/S
Besvar
Brugeravatar
forumbot

I/S til enkeltmandsejet

Indlæg af forumbot » 20. mar 2018, 07:27

Min partner og jeg er ved at lukke firmaet. Min partner kører videre med aktiviteterne i samme navn, men under sit eget enkeltmandsfirma – derfor et nyt cvr-nummer. Vi har lavet en avanceopgørelse, og har også aftalt en pris, som min partner skal betale for min andel af virksomheden. Jeg har i den forbindelse to spørgsmål.

1. Min andel og fortjeneste skal dette beløb opgøres ex moms eller inklusiv moms til Skat?

2. Skal min partner opgøre noget overfor Skat, da han reelt set ikke trækker noget ud privat, men bruger det i samme firma under nyt cvr-nummer?
Dette indlæg er automatisk overført fra det gamle forumsystem eller fra en supporthenvendelse, og forfatter og dato er dermed ikke ajourført

Brugeravatar
andreas
Site Admin

Re: I/S til enkeltmandsejet

Indlæg af andreas » 20. mar 2018, 07:29

Det svarer jo til at lukke et I/S og i sælger aktiverne ud, inden i lukker I/S’et. Køberne af aktiverne er hans enkeltmandsvirksomhed, som han jo så har oprettet.

Pengene han betaler for aktiverne fra hans enkeltmandsvirksomhed, er en indtægt for jeres I/S. Den skal i betale skat og moms af. Overskuddet er en indkomst, som i jo så skal dele og det er en del af jeres personlige indkomst.

Gav det mere mening? Ellers spørg gerne igen.

Besvar